10 Ιουλίου 2019

Ο ΣΥΡΙΖΑ στην κεντροαριστερά, αλλά με ακροαριστερή φρασεολογία

Αυτά είναι τα γουναράδικα.
Με κρεμασμένες τις γούνες των σφαχτών
Η νέα κυβέρνηση έθεσε υψηλούς στόχους, και μάλιστα σε πολλούς τομείς της κοινωνίας, όπου παρατηρούνται είτε δυσλειτουργίες, είτε αυξημένη παραβατικότητα. Προφανώς και γνωρίζει ότι δυο καρπούζια δεν κρατούνται...


... με ένα χέρι, πόσω μάλλον όταν τα καρπούζια είναι πολλά.

Το άνοιγμα πολλών μετώπων ταυτοχρόνως ενέχει κινδύνους ελλιπούς αντιμετώπισης δυναμικών αντιδράσεων, και δημιουργία κοινωνικής αναταραχής εν ώρα αναζήτησης κοινωνικής ειρήνης, απαραίτητης για έξοδο από την δραματική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε. Ελπίζω, ότι έχουν μελετηθεί ενδελεχώς οι αναμενόμενες εξελίξεις, και υπάρχουν οι κατάλληλες λύσεις.

Ομολογώ πάντως, και δεν το έχω κρύψει, μελετώντας τον τρόπο σκέψης της Αριστεράς, ότι θα επικρατήσει η εκδικητικότητα με αύξηση του λαϊκισμού, τώρα μάλιστα που ο ελληνικός λαός της έδωσε υψηλά ποσοστά. Υπάρχουν βεβαίως, αντίθετες απόψεις, ιδίως στον ευρωπαϊκό Τύπο, αλλά και ημετέρων αναλυτών, ότι ο λαϊκισμός ηττήθηκε στην Ελλάδα.

Ειπώθηκε δε ότι η επιστροφή στη "συριζαϊκή κανονικότητα", με αντιπολιτευτικές κορώνες και διαρκή "όχι" μπορεί να είναι η εύκολη επιλογή για την πλειονότητα των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ και τον κ. Τσίπρα, αλλά μπορεί κάλλιστα να γυρίσει μπούμερανγκ σε μια κοινή γνώμη που ζητεί πλέον υπευθυνότητα τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την αντιπολίτευση. «Το όπλο του λαϊκισμού μπορεί να σκάσει στα χέρια όσων πατήσουν τη σκανδάλη».

Έχουν βάση τα ανωτέρω, αλλά αν προσθέσει κανείς στα ποσοστά του ΣΥΡΙΖΑ και αυτά των δύο μικρών κομμάτων διαμαρτυρίας, τότε οι ψηφίσαντες τον λαϊκισμό, και μάλιστα άκρατο, συγκεντρώνουν άνω του 40% του ελληνικού λαού. Ποιος λαϊκισμός ηττήθηκε; Εγώ τον βλέπω να θεριεύει. Αυτό το 40% γνώριζε τι ψήφιζε, Άρα συνειδητά ενισχύει τον λαϊκισμό, με ευήκοα ώτα στα διχαστικά συνθήματα.

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του αντιπροέδρου της ΠΟΕ-ΟΤΑ και επικεφαλής του ΜΕΤΑ-ΟΤΑ, Βασίλη Γκιτάκου, σε ανάρτησή του στο facebook. «Όσο για το υπόλοιπο μήνυμα των εκλογών, μετά το ξέπλυμα και σύμφωνα με την "κανονικότητα" και το "νόμος και τάξης" της "νέας" κυβέρνησης που μάλιστα θέλει να το εφαρμόσει από χθες (Εξάρχεια - Άσυλο κλπ), θα έλεγε κανείς ότι γράφει, ραντεβού στο δρόμο του αγώνα, αλλά δεν νομίζω να γράφει αυτό. Ραντεβού στα γουναράδικα (άνευ εισαγωγικών), γράφει!!!».

Η συνάντηση στα γουναράδικα ήταν συνηθισμένη φράση αιματοβαμμένων καπεταναίων του ΕΛΑΣ του Άρη Βελουχιώτη. Είναι αμφιλεγόμενη η ερμηνεία της, αλλά ο τρόπος με τον οποίο αρκετά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ εκστομίζουν την φράση, δείχνει μίσος και εκδικητικότητα.

Στην ουσία, η φράση προήλθε από την λαϊκή παράδοση, και μάλιστα με τουρκικούς όρους, όπου γίνεται λόγος για "κιουρτζίδικα" -στα τούρκικα είναι τα γουναράδικα-. Υπάρχει μια αναπτυγμένη παραλλαγή: «Τ’ αλεπόπουλα ρώτησαν την αλεπού, "Πού θ’ ανταμωθούμε;" "Εις του γούναρη την κάδη", όπου γούναρης, φυσικά, ο γουναράς και η κάδη είναι ο κάδος. Εκεί δηλαδή όπου τα δέρματα μουλιάζουν σε διάφορα υγρά για να μαλακώσουν κατά την κατεργασία τους.

Επομένως, η φράση συνάντηση στα γουναράδικα -και όχι ραντεβού, δεν θα το έλεγε ποτέ ο Βελουχιώτης- υπονοεί και εκδορά δέρματος που ακολουθεί την σφαγή. Ο δε αντιπρόεδρος της ΠΟΕ-ΟΤΑ για να κατανοήσουμε καλύτερα τι εννοεί, σημειώνει ότι την φράση δεν την τοποθετεί εντός εισαγωγικών, αλλά πρόκειται για κυριολεξία και όχι για μεταφορικό λόγο. [Υπενθυμίζεται ότι επί υπουργίας Μητσοτάκη η ΠΟΕ-ΟΤΑ βρισκόταν σε μόνιμη, και μάλιστα οξεία αντιπαράθεση με τον τότε υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης].

Το θέμα δεν τελειώνει εδώ. Ή καλύτερα, δεν πρόκειται περί θέματος, αλλά περί ζητήματος και μάλιστα σοβαρού. Θα μας απασχολεί.
Ο Μακεδών