Το σενάριο της ουκρανικής «αυτοκεφαλίας» μπορεί να επαναληφθεί στα Βαλκάνια με την αναγνώριση των υφιστάμενων σχισματικών δομών στο Μαυροβούνιο και τη "Βόρεια Μακεδονία" από το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, δήλωσε...
... ο Πατριάρχης Κύριλλος Μόσχας και πασών Ρωσιών.
«Η "Βόρεια Μακεδονία" και το Μαυροβούνιο είναι τώρα ανεξάρτητα κράτη, πράγμα που σημαίνει ότι τα σύνορα της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σύμφωνα με τον Τόμο του 1922 μπορούν εύκολα να τεθούν υπό αμφισβήτηση από το Φανάρι, όπως συνέβη με την προαναφερθείσα πράξη του 1686 (για τη μεταφορά της Μητρόπολης του Κιέβου στο δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας)», δήλωσε ο πατριάρχης Κύριλλος σε συνέντευξή του στη σερβική εφημερίδα Politika.
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν είναι τυχαίο ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, σε πρόσφατη συνέντευξη στα σερβικά μέσα ενημέρωσης, ανέφερε ότι «η ιδιοκτησία της Σερβίας ανήκει σε αυτήν κανονιστικά και εκκλησιολογικά».
«Δεν μίλησε σκόπιμα για τη σερβική εκκλησία, αλλά συγκεκριμένα για τη Σερβία ως κράτος, παραπέμποντας στα σύγχρονα σύνορά της», δήλωσε ο επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη συνέντευξή του.
Παρόλο που ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος λέει ότι δεν πρόκειται να αλλάξει τα σύνορα της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλώνει ταυτόχρονα την ικανότητα του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης να παραβλέψει τα σύνορα αυτά εάν λάβει ένα σχετικό αίτημα ή εμφανιστεί κάποια "ανώτατη εκκλησιαστική αναγκαιότητα"».
«Καταλαβαίνουν αυτή την "ανώτατη εκκλησιαστική αναγκαιότητα" στο Φανάρι με τον δικό τους τρόπο. Στην περίπτωση της Ουκρανίας, η Κωνσταντινούπολη αποφάσισε να παρέμβει όταν συγκεντρώθηκε ένας ορισμένος αριθμός πολιτικών συγκυριών και όταν Ουκρανοί πολιτικοί και σχισματικοί άρχισαν να το αντιμετωπίζουν με συλλογή υπογραφών.
Θα αναλάβει κάποιος από τους πολίτες των Βαλκανίων να επιβεβαιώσει ότι αργά ή γρήγορα δεν θα υπάρξει καμία αναφορά στον Φανάρι για αυτοκεφαλία από κάποιον νέο ή ήδη υπάρχοντα πολιτικό ηγέτη;» είπε ο πατριάρχης.
Την ίδια στιγμή, υπενθύμισε ότι υπάρχει ήδη ένα τέτοιο αίτημα από τον Πρωθυπουργό της "Β. Μακεδονίας", Ζόραν Ζάεφ. Εστάλη πέρυσι, σχεδόν ταυτόχρονα με το γνωστό αίτημα για αυτοκεφαλία του Προέδρου της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο και έγινε αποδεκτή προς εξέταση από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης τον Μάιο. Προφανώς, υπάρχει το σχέδιο να επαναληφθεί η «ουκρανική συνταγή» στα Σκόπια.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Δεκέμβριο πραγματοποιήθηκε στο Κίεβο «συμβούλιο ενοποίησης», το οποίο συνένωσε δύο μη κανονικές ουκρανικές ορθόδοξες εκκλησίες: την Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου του Κιέβου και την Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία.
Το αποτέλεσμα της «ενωτικής συνόδου», δεν αναγνώρισαν ούτε η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ούτε άλλες κανονικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, υποστηρίζοντας ότι η Κωνσταντινούπολη νομιμοποίησε το σχίσμα. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος παρέδωσε στον Επιφάνιο Δουμένκο, την αυτοκεφαλία στην αποκαλούμενη Ουκρανική Εκκλησία.
Στην τελετή στην Ουκρανία δεν παρευρέθησαν εκπρόσωποι των κανονικών Ορθόδοξων Εκκλησιών, καθώς δεν αναγνώριζαν τη νέα Εκκλησία. Από την πλευρά του το Πατριαρχείο της Μόσχας σχολιάζοντας την ίδρυση της «νέας εκκλησίας», υπογράμμισε ότι πρόκειται για «νομιμοποίηση του σχίσματος» ενώ προειδοποίησε ότι θα έχει καταστροφικές συνέπειες για εκατομμύρια Χριστιανούς.
... ο Πατριάρχης Κύριλλος Μόσχας και πασών Ρωσιών.
«Η "Βόρεια Μακεδονία" και το Μαυροβούνιο είναι τώρα ανεξάρτητα κράτη, πράγμα που σημαίνει ότι τα σύνορα της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σύμφωνα με τον Τόμο του 1922 μπορούν εύκολα να τεθούν υπό αμφισβήτηση από το Φανάρι, όπως συνέβη με την προαναφερθείσα πράξη του 1686 (για τη μεταφορά της Μητρόπολης του Κιέβου στο δικαιοδοσία του Πατριαρχείου Μόσχας)», δήλωσε ο πατριάρχης Κύριλλος σε συνέντευξή του στη σερβική εφημερίδα Politika.
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν είναι τυχαίο ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, σε πρόσφατη συνέντευξη στα σερβικά μέσα ενημέρωσης, ανέφερε ότι «η ιδιοκτησία της Σερβίας ανήκει σε αυτήν κανονιστικά και εκκλησιολογικά».
«Δεν μίλησε σκόπιμα για τη σερβική εκκλησία, αλλά συγκεκριμένα για τη Σερβία ως κράτος, παραπέμποντας στα σύγχρονα σύνορά της», δήλωσε ο επικεφαλής της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη συνέντευξή του.
Παρόλο που ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος λέει ότι δεν πρόκειται να αλλάξει τα σύνορα της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλώνει ταυτόχρονα την ικανότητα του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης να παραβλέψει τα σύνορα αυτά εάν λάβει ένα σχετικό αίτημα ή εμφανιστεί κάποια "ανώτατη εκκλησιαστική αναγκαιότητα"».
«Καταλαβαίνουν αυτή την "ανώτατη εκκλησιαστική αναγκαιότητα" στο Φανάρι με τον δικό τους τρόπο. Στην περίπτωση της Ουκρανίας, η Κωνσταντινούπολη αποφάσισε να παρέμβει όταν συγκεντρώθηκε ένας ορισμένος αριθμός πολιτικών συγκυριών και όταν Ουκρανοί πολιτικοί και σχισματικοί άρχισαν να το αντιμετωπίζουν με συλλογή υπογραφών.
Θα αναλάβει κάποιος από τους πολίτες των Βαλκανίων να επιβεβαιώσει ότι αργά ή γρήγορα δεν θα υπάρξει καμία αναφορά στον Φανάρι για αυτοκεφαλία από κάποιον νέο ή ήδη υπάρχοντα πολιτικό ηγέτη;» είπε ο πατριάρχης.
Την ίδια στιγμή, υπενθύμισε ότι υπάρχει ήδη ένα τέτοιο αίτημα από τον Πρωθυπουργό της "Β. Μακεδονίας", Ζόραν Ζάεφ. Εστάλη πέρυσι, σχεδόν ταυτόχρονα με το γνωστό αίτημα για αυτοκεφαλία του Προέδρου της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο και έγινε αποδεκτή προς εξέταση από τη Σύνοδο του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης τον Μάιο. Προφανώς, υπάρχει το σχέδιο να επαναληφθεί η «ουκρανική συνταγή» στα Σκόπια.
Να σημειωθεί πως τον περασμένο Δεκέμβριο πραγματοποιήθηκε στο Κίεβο «συμβούλιο ενοποίησης», το οποίο συνένωσε δύο μη κανονικές ουκρανικές ορθόδοξες εκκλησίες: την Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου του Κιέβου και την Ουκρανική Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία.
Το αποτέλεσμα της «ενωτικής συνόδου», δεν αναγνώρισαν ούτε η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία ούτε άλλες κανονικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, υποστηρίζοντας ότι η Κωνσταντινούπολη νομιμοποίησε το σχίσμα. Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος παρέδωσε στον Επιφάνιο Δουμένκο, την αυτοκεφαλία στην αποκαλούμενη Ουκρανική Εκκλησία.
Στην τελετή στην Ουκρανία δεν παρευρέθησαν εκπρόσωποι των κανονικών Ορθόδοξων Εκκλησιών, καθώς δεν αναγνώριζαν τη νέα Εκκλησία. Από την πλευρά του το Πατριαρχείο της Μόσχας σχολιάζοντας την ίδρυση της «νέας εκκλησίας», υπογράμμισε ότι πρόκειται για «νομιμοποίηση του σχίσματος» ενώ προειδοποίησε ότι θα έχει καταστροφικές συνέπειες για εκατομμύρια Χριστιανούς.