Οριστικοποιήθηκε η πρόταση για το νέο Λύκειο
Τα Θρησκευτικά είναι το μάθημα Γενικής Παιδείας που επέλεξε τελικά να «διασώσει» το υπουργείο Παιδείας στη νέα δομή της Γ΄ Λυκείου. Αντίθετα, διέγραψε την Ιστορία, τα Αρχαία...
... τα Μαθηματικά και τη Φυσική. Επίσης, το μόνο μάθημα που παραμένει υποχρεωτικό για τους τελειόφοιτους μαζί με τα Θρησκευτικά είναι η Γυμναστική.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δημοσιοποίησε την πρότασή του για τη Γ΄ Λυκείου, η οποία είναι η ίδια με εκείνη που είχε εξαγγελθεί στις 3 Σεπτεμβρίου 2018. Με αυτό βεβαίως ενισχύει τα επιχειρήματα εκείνων ότι ο διάλογος ήταν προσχηματικός, ιδίως όσων επιχειρηματολόγησαν υπέρ της διατήρησης των Λατινικών αντί της εισαγωγής της Κοινωνιολογίας.
Ειδικότερα, η δομή της Γ΄ Λυκείου αποτυπώνει και τα τέσσερα μαθήματα στα οποία θα κληθούν να εξεταστούν οι μαθητές της για να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επί των εξεταζόμενων μαθημάτων, μοναδική αλλαγή σε σχέση με τα σημερινά είναι η αντικατάσταση των Λατινικών από την Κοινωνιολογία για τους μαθητές που θα διεκδικήσουν θέση σε σχολές ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
• Τα προγράμματα σπουδών στηρίζονται στη δομή της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, όπως έχει εξαγγελθεί στις 3/9/2018.
• Υποχρεωτικά για όλους τους μαθητές μαθήματα θα είναι η Φυσική Αγωγή (2 ώρες), τα Θρησκευτικά (1 ώρα) και μαθήματα επιλογής (ένα μάθημα 2 ωρών – ξένες γλώσσες και σχέδιο). Τα μαθήματα επιλογής έχουν οριστεί έτσι για τους μαθητές που θα επιλέξουν να εξετασθούν σε ειδικό μάθημα για τα τμήματα ΑΕΙ (π.χ. αγγλικά και τις αγγλικές φιλολογίες ή σχέδιο για τις αρχιτεκτονικές).
• Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ οι μαθητές θα επιλέξουν μία από τις τέσσερις ομάδες προσανατολισμού με κοινό εξεταζόμενο εξάωρο μάθημα τα Νέα Ελληνικά, και τρία εξεταζόμενα εξάωρα μαθήματα σε κάθε ομάδα (Αρχαία, Ιστορία, Κοινωνιολογία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Πληροφορική, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας).
• H αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων προσανατολισμού θα οδηγήσει σε λελογισμένη αύξηση της ύλης.
• Τα μαθήματα (γενικής παιδείας και προσανατολισμού) θα συνεχίσουν να διδάσκονται από τα διαθέσιμα σχολικά εγχειρίδια.
• Ο καθορισμός της διδακτέας και εξεταστέας ύλης και οι σχετικές οδηγίες θα ακολουθήσουν.
Πλέον, απομένει η ανακοίνωση της πρότασης του υπουργείου Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα. Στις 3/9/2018 το ΙΕΠ είχε ανακοινώσει πρόταση, η οποία έκανε λόγο για διπλές εξετάσεις: α) ενδοσχολικές εξετάσεις οργανωμένες σε περιφερειακό επίπεδο για τη λήψη του απολυτηρίου, με το οποίο όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις σε χαμηλόβαθμα τμήματα ΑΕΙ, και β) πανελλαδικές εξετάσεις για τα τμήματα υψηλής ζήτησης.
Θρησκευτικά μόνο με Φακέλους Μαθητή
Χωρίς βιβλία, μόνο με Φακέλους Μαθητή, θα διδαχθούν τα Θρησκευτικά, με βάση τα νέα προγράμματα σπουδών, και την επόμενη σχολική χρονιά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η απουσία εγχειριδίων επιτρέπει σε όσους διαφωνούν στις αλλαγές στο μάθημα να διαμαρτύρονται και να ζητούν επιστροφή στα παλαιά προγράμματα σπουδών.
Ενδεικτικά, η Πανελλήνια Ενωση Θεολόγων επικρίνει το υπουργείο για τεχνάσματα ώστε να μην εφαρμόσει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που την άνοιξη του 2018 ακύρωσε την απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη για τα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών.
Ειδικότερα, όπως λέει η ΠΕΘ «το υπουργείο έστειλε πρόσφατα εγκύκλιο για να επανεκτυπωθούν και για το σχολικό έτος 2019-2020 τα βιβλία ή Φάκελοι του μαθήματος. Ο ισχυρισμός που χρησιμοποιεί το υπουργείο, για να ξεφύγει από τον σκόπελο του ΣτΕ, ότι δηλαδή άλλαξε τα προγράμματα και τα βιβλία, είναι ολοφάνερα ψευδής και παραπλανητικός, διότι αυτά παραμένουν ακριβώς τα ίδια με αυτά που ακυρώθηκαν από το ΣτΕ.
Το υπουργείο άλλαξε μόνον τον αριθμό του Φύλλου Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, τη χρονολογία και την υπογραφή και, με αυτά τα τεχνουργήματα, προσπαθεί να κοροϊδέψει και να εξαπατήσει τον ελληνικό λαό και κυρίως τους γονείς των μαθητών».
Στελέχη του υπουργείου ανέφεραν ότι οι Φάκελοι έχουν καταρτισθεί με βάση τα προγράμματα σπουδών επί Κώστα Γαβρόγλου και ύστερα από διάλογο με την αρμόδια επιτροπή της Εκκλησίας της Ελλάδος.