Εμβληματικές μεγάλες ξένες επενδύσεις, που σύμφωνα με ανεξάρτητους οίκους όπως το ΙΟΒΕ αθροίζουν άνω των 10 δισ. ευρώ μεσοπρόθεσμα, μπλοκάρουν εκ νέου στα γρανάζια του Δημοσίου, καθώς οι ασκήσεις επαναστατικής γυμναστικής...
... του κυβερνώντος κόμματος βρίσκονται ξανά σε πλήρη ανάπτυξη.
Μπλοκάρουν επενδύσεις-σηματωρούς για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος για τη χώρα είτε ως συνειδητή πολιτική επιλογή, ενόψει εκλογών, είτε ως παράπλευρες απώλειες μιας αναχρονιστικής γραφειοκρατίας και ενός χρονοβόρου συστήματος απονομής δικαιοσύνης.
ΟΛΠ και Ελληνικό βιώνουν ξανά μέρες αβεβαιότητας, καθώς υπηρεσίες του Δημοσίου αλλά και κομματικές αντιδραστικές στρατηγικές καθυστερούν την προώθηση επενδύσεων της τάξης των 580 εκατ. της Cosco στον Πειραιά και έως και 8 δισ. ευρώ τού, υπό τη Lamda Development, σχήματος διεθνών επενδυτών στο Ελληνικό.
Μαζί με τις δεκάδες ακόμη μεγάλες και μικρότερες επενδύσεις, όπως στην Αφάντου της Ρόδου (MA Angeliadis και Aegean Sun), στην Κασσιόπη της Κέρκυρας (NCH Capital) ή και στο Κάβο Σίδερο (Minoan Group), αθροίζουν επιπλέον εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Επενδύσεις που όχι μόνο θα φέρουν άμεσα έσοδα στο Δημόσιο αλλά και δουλειές, κατά την ανάπτυξή τους, σε επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Μπλόκο στο λιμάνι
Το ζήτημα επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο μετά τα προβλήματα που έχουν ανακύψει για τον ΟΛΠ και κυρίως μετά την απόρριψη από ένα συμβούλιο, που αποτελείται από εκπροσώπους των παραγωγικών και άλλων υπουργείων, επενδύσεων ύψους 354 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, για τις υπόλοιπες επενδύσεις, ύψους 220 εκατ., που θέλει να κάνει η Cosco στον ΟΛΠ το εν λόγω συμβούλιο, δηλαδή η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), ορίζει ως de facto επικυρίαρχο το υπουργείο Πολιτισμού. Τι κι αν οι επενδύσεις αυτές των 220 εκατ. έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή και έχουν περάσει από Ελεγκτικό Συνέδριο και ΣτΕ ύστερα από χρόνια, και τι και αν εκείνες των 354 εκατ. ήταν αυτές για τις οποίες υπερηφανευόταν η κυβέρνηση μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού στο Πεκίνο τον Μάιο του 2016; Ο επενδυτής δεν μπορεί να προχωρήσει.
Η ΕΣΑΛ αυτή την εβδομάδα απέρριψε το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού σχεδίου της Cosco, η ανεκτέλεστη αξία του οποίου ανέρχεται στα 580 εκατ. ευρώ, και τώρα η Cosco αναμένεται να προσφύγει στη Διαιτησία ζητώντας να της αποδοθούν οι συμβατικές απαιτήσεις της.
Η προτεινόμενη επένδυση κατασκευής νέων αποθηκών εφοδιαστικής αλυσίδας στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ απορρίφθηκε επειδή, μεταξύ άλλων, «σε πολύ μικρή απόσταση στο Θριάσιο έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση εμπορευματικού κέντρου». Κέντρο ιδιωτικό, που ως τέτοιο δημιουργεί μείζον θέμα για την Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφορικά με το αν το Δημόσιο προστατεύει έναν ιδιώτη από έναν άλλο.
Ακόμη και οι περισσότερες από εκείνες τις «δεσμευτικές» επενδύσεις που εγκρίθηκαν αποκτούν νέες υποχρεώσεις για την αδειοδότησή τους πέρα από αυτές που προέκυπταν από την ψηφισθείσα από τη Βουλή το 2016 σύμβαση.
Από τις δε πρόσθετες επενδύσεις, εκτός από τις αποθήκες απορρίφθηκε επίσης η κατασκευή των δύο πενταώροφων γκαράζ για λόγους, μεταξύ άλλων, «περιβαλλοντικούς και αισθητικούς», και δηλώθηκε αδυναμία αξιολόγησης της πρότασης κατασκευής ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε και ναυπηγοεπισκευής για mega yachts για λόγους που συνδέονται με την αρχαιολογία και προσφυγές στο ΣτΕ.
Για το θέμα της κρουαζιέρας η απόφαση αναφέρει πως η κατασκευή επιβατικού σταθμού στην περιοχή της νότιας ζώνης του λιμένα «δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθεί, καθώς εκκρεμεί η εξέταση της πρότασης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο», αλλά και ότι σε κάθε περίπτωση η κατασκευή του κρίνεται σκόπιμη προκειμένου να εξυπηρετήσει μόνον την επιβατική κίνηση και, επομένως, «η χρήση εμπορικού κέντρου και χώρων αναψυχής δεν συνιστά δραστηριότητα σχετική».
Το ξενοδοχείο
Για τη μετατροπή της πρακτικά εγκαταλελειμμένης Παγόδας σε ξενοδοχείο τίθεται ως «απαραίτητη προϋπόθεση να προηγηθεί η έγκριση της αλλαγής της χρήσης του κτιρίου από το υπουργείο Πολιτισμού». Για τη μετατροπή των δύο μεγάλων παλιών αποθηκών σε ξενοδοχεία επίσης αναφέρεται ως προϋπόθεση η έγκριση της χρήσης και των αντίστοιχων μελετών από το υπουργείο Πολιτισμού.
Η δε ακροτελεύτια παράγραφος της απόφασης αναφέρει ρητά πως όλες οι επενδύσεις τίθενται υπό την προϋπόθεση έγκρισης της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έγκρισής τους από το υπουργείο Πολιτισμού έπειτα από γνωμοδότηση των αρμόδιων Κεντρικών Συμβουλίων Αρχαιοτήτων και Νεωτέρων Μνημείων.
Οι εκκρεμότητες στο Ελληνικό
Και ενώ η Cosco επέστρεψε ξανά στο σημείο μηδέν για να ρίξει 580 εκατομμύρια στον Πειραιά, το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development έχει να διανύσει ακόμη μεγάλη απόσταση μέχρι να ξεκινήσει την αξιοποίηση στο Ελληνικό.
Παρά την προκήρυξη διαγωνισμού για την άδεια καζίνο αυτή την εβδομάδα, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ που εγκρίθηκε πριν από λίγες μέρες από την κυβέρνηση απαριθμεί σημαντικές εκκρεμότητες:
Υποβολή Μελέτης Σχεδίου Γενικής Οργάνωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, ζωνών πολεοδόμησης, ζωνών ανάπτυξης και ΣΜΠΕ, ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο, έκδοση ΚΥΑ για τη χωροθέτηση και την πολεοδόμηση των περιοχών καθώς και για τη γενική διάταξη του Μητροπολιτικού Πάρκου, ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης των ιδιωτών, διανομή δικαιωμάτων κυριότητας επί της έκτασης μεταξύ Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ και μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό Α.Ε.
Οι τελευταίες πληροφορίες μάλιστα θέλουν να έχει ήδη εκδηλωθεί πρόβλημα με την πολεοδόμηση, ενώ εκατοντάδες αυθαίρετα εντός της έκτασης έχουν δημιουργήσει νέο ζήτημα όπως και το κτηματολόγιο.
... του κυβερνώντος κόμματος βρίσκονται ξανά σε πλήρη ανάπτυξη.
Μπλοκάρουν επενδύσεις-σηματωρούς για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος για τη χώρα είτε ως συνειδητή πολιτική επιλογή, ενόψει εκλογών, είτε ως παράπλευρες απώλειες μιας αναχρονιστικής γραφειοκρατίας και ενός χρονοβόρου συστήματος απονομής δικαιοσύνης.
ΟΛΠ και Ελληνικό βιώνουν ξανά μέρες αβεβαιότητας, καθώς υπηρεσίες του Δημοσίου αλλά και κομματικές αντιδραστικές στρατηγικές καθυστερούν την προώθηση επενδύσεων της τάξης των 580 εκατ. της Cosco στον Πειραιά και έως και 8 δισ. ευρώ τού, υπό τη Lamda Development, σχήματος διεθνών επενδυτών στο Ελληνικό.
Μαζί με τις δεκάδες ακόμη μεγάλες και μικρότερες επενδύσεις, όπως στην Αφάντου της Ρόδου (MA Angeliadis και Aegean Sun), στην Κασσιόπη της Κέρκυρας (NCH Capital) ή και στο Κάβο Σίδερο (Minoan Group), αθροίζουν επιπλέον εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Επενδύσεις που όχι μόνο θα φέρουν άμεσα έσοδα στο Δημόσιο αλλά και δουλειές, κατά την ανάπτυξή τους, σε επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Μπλόκο στο λιμάνι
Το ζήτημα επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο μετά τα προβλήματα που έχουν ανακύψει για τον ΟΛΠ και κυρίως μετά την απόρριψη από ένα συμβούλιο, που αποτελείται από εκπροσώπους των παραγωγικών και άλλων υπουργείων, επενδύσεων ύψους 354 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, για τις υπόλοιπες επενδύσεις, ύψους 220 εκατ., που θέλει να κάνει η Cosco στον ΟΛΠ το εν λόγω συμβούλιο, δηλαδή η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), ορίζει ως de facto επικυρίαρχο το υπουργείο Πολιτισμού. Τι κι αν οι επενδύσεις αυτές των 220 εκατ. έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή και έχουν περάσει από Ελεγκτικό Συνέδριο και ΣτΕ ύστερα από χρόνια, και τι και αν εκείνες των 354 εκατ. ήταν αυτές για τις οποίες υπερηφανευόταν η κυβέρνηση μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού στο Πεκίνο τον Μάιο του 2016; Ο επενδυτής δεν μπορεί να προχωρήσει.
Η ΕΣΑΛ αυτή την εβδομάδα απέρριψε το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού σχεδίου της Cosco, η ανεκτέλεστη αξία του οποίου ανέρχεται στα 580 εκατ. ευρώ, και τώρα η Cosco αναμένεται να προσφύγει στη Διαιτησία ζητώντας να της αποδοθούν οι συμβατικές απαιτήσεις της.
Η προτεινόμενη επένδυση κατασκευής νέων αποθηκών εφοδιαστικής αλυσίδας στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ απορρίφθηκε επειδή, μεταξύ άλλων, «σε πολύ μικρή απόσταση στο Θριάσιο έχει δρομολογηθεί η υλοποίηση εμπορευματικού κέντρου». Κέντρο ιδιωτικό, που ως τέτοιο δημιουργεί μείζον θέμα για την Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφορικά με το αν το Δημόσιο προστατεύει έναν ιδιώτη από έναν άλλο.
Ακόμη και οι περισσότερες από εκείνες τις «δεσμευτικές» επενδύσεις που εγκρίθηκαν αποκτούν νέες υποχρεώσεις για την αδειοδότησή τους πέρα από αυτές που προέκυπταν από την ψηφισθείσα από τη Βουλή το 2016 σύμβαση.
Από τις δε πρόσθετες επενδύσεις, εκτός από τις αποθήκες απορρίφθηκε επίσης η κατασκευή των δύο πενταώροφων γκαράζ για λόγους, μεταξύ άλλων, «περιβαλλοντικούς και αισθητικούς», και δηλώθηκε αδυναμία αξιολόγησης της πρότασης κατασκευής ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε και ναυπηγοεπισκευής για mega yachts για λόγους που συνδέονται με την αρχαιολογία και προσφυγές στο ΣτΕ.
Για το θέμα της κρουαζιέρας η απόφαση αναφέρει πως η κατασκευή επιβατικού σταθμού στην περιοχή της νότιας ζώνης του λιμένα «δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθεί, καθώς εκκρεμεί η εξέταση της πρότασης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο», αλλά και ότι σε κάθε περίπτωση η κατασκευή του κρίνεται σκόπιμη προκειμένου να εξυπηρετήσει μόνον την επιβατική κίνηση και, επομένως, «η χρήση εμπορικού κέντρου και χώρων αναψυχής δεν συνιστά δραστηριότητα σχετική».
Το ξενοδοχείο
Για τη μετατροπή της πρακτικά εγκαταλελειμμένης Παγόδας σε ξενοδοχείο τίθεται ως «απαραίτητη προϋπόθεση να προηγηθεί η έγκριση της αλλαγής της χρήσης του κτιρίου από το υπουργείο Πολιτισμού». Για τη μετατροπή των δύο μεγάλων παλιών αποθηκών σε ξενοδοχεία επίσης αναφέρεται ως προϋπόθεση η έγκριση της χρήσης και των αντίστοιχων μελετών από το υπουργείο Πολιτισμού.
Η δε ακροτελεύτια παράγραφος της απόφασης αναφέρει ρητά πως όλες οι επενδύσεις τίθενται υπό την προϋπόθεση έγκρισης της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έγκρισής τους από το υπουργείο Πολιτισμού έπειτα από γνωμοδότηση των αρμόδιων Κεντρικών Συμβουλίων Αρχαιοτήτων και Νεωτέρων Μνημείων.
Οι εκκρεμότητες στο Ελληνικό
Και ενώ η Cosco επέστρεψε ξανά στο σημείο μηδέν για να ρίξει 580 εκατομμύρια στον Πειραιά, το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development έχει να διανύσει ακόμη μεγάλη απόσταση μέχρι να ξεκινήσει την αξιοποίηση στο Ελληνικό.
Παρά την προκήρυξη διαγωνισμού για την άδεια καζίνο αυτή την εβδομάδα, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ που εγκρίθηκε πριν από λίγες μέρες από την κυβέρνηση απαριθμεί σημαντικές εκκρεμότητες:
Υποβολή Μελέτης Σχεδίου Γενικής Οργάνωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, ζωνών πολεοδόμησης, ζωνών ανάπτυξης και ΣΜΠΕ, ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο, έκδοση ΚΥΑ για τη χωροθέτηση και την πολεοδόμηση των περιοχών καθώς και για τη γενική διάταξη του Μητροπολιτικού Πάρκου, ολοκλήρωση της μετεγκατάστασης των ιδιωτών, διανομή δικαιωμάτων κυριότητας επί της έκτασης μεταξύ Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ και μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ στην Ελληνικό Α.Ε.
Οι τελευταίες πληροφορίες μάλιστα θέλουν να έχει ήδη εκδηλωθεί πρόβλημα με την πολεοδόμηση, ενώ εκατοντάδες αυθαίρετα εντός της έκτασης έχουν δημιουργήσει νέο ζήτημα όπως και το κτηματολόγιο.