3 Δεκεμβρίου 2018

Μύδροι Καμμένου κατά του Στρατηγού Κωσταράκου μέσω Twitter

Ο ΥΕΘΑ σήκωσε το γάντι και απάντησε στην κριτική που του άσκησε νωρίτερα ο Στρατηγός Κωσταράκος για τις κατά καιρούς εμφανίσεις του με στρατιωτικές στολές.

Ο κ. Καμμένος στην ανάρτησή του αναφέρει...


... χαρακτηριστικά: "Ο Στρατηγός Κωσταράκος αφού δώριζε από μια στολή κάθε υπουργό τώρα ως απόστρατος κάνει φαρμακερές αναρτήσεις στο διαδίκτυο προφανώς γιατί ως υπουργός δεν ενέκρινα αυτοκρατορική συνοδεία 21 μαγειρες, υπασπιστές για την σύζυγο, σερβιτόρους να πληρώνει ο Έλληνας φορολογούμενος".

Η ανάρτηση του ΥΕΘΑ:
Όπως αναφέραμε, νωρίτερα το πρωί ο Στρατηγός Κωσταράκος με ανάρτηση του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook άσκησε "φαρμακερή" κριτική στην επιλογή του ΥΕΘΑ, Πάνου Καμμένου να φοράει στρατιωτικές στολές κατά την διάρκεια παρουσίας του σε στρατιωτικές ασκήσεις και όχι μόνο.

Χαρακτηριστικά ο επίτιμος Α/ΓΕΕΘΑ αναφέρει: "Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ στην πετυχημένη πολυεθνική άσκηση «ΜΕΔΟΥΣΑ 7»: Στολές και διακριτικά. Αρχικά και πριν από οτιδήποτε άλλο, θα ήθελα να εκφράσω τα πιο θερμά μου συγχαρητήρια σε όλους, Έλληνες και ξένους συναδέλφους όλων των κλάδων, που συμμετείχαν στην πολυεθνική άσκηση «ΜΕΔΟΥΣΑ 7».

Από τα πραγματικά εντυπωσιακά στιγμιότυπα που δημοσιεύθηκαν, έγινε παραπάνω από εμφανές ότι (κυρίως) οι Ειδικές Δυνάμεις και τα ελικόπτερά μας είχαν την ευκαιρία να ασκηθούν κάτω από νέες επιχειρησιακές συνθήκες και να αποδείξουν για μια ακόμη φορά την υψηλή μαχητική τους αξία και το άριστο επαγγελματικό τους επίπεδο. Αυτοί έκλεψαν τα φώτα της δημοσιότητας, χωρίς όμως αυτό να μειώνει την αξία της άσκησης για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες και την δική τους συμβολή στην επιτυχία της. Και πάλι, συγχαρητήρια!

Ωστόσο, στην παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Ελληνικού ΥΠΕΘΑ, νομίζω ότι υπάρχει κάτι που πρέπει να το εξετάσουμε βαθύτερα, ίσως και πολιτικά. Είναι γνωστό πλέον σε όλους ότι ο κ. ΥΕΘΑ, στην προσπάθειά του να ταυτιστεί με και ίσως να στηρίξει ηθικά (ωσάν να το χρειάζονταν!) κάποια από τα ασκούμενα ή επιθεωρούμενα τμήματα, εμφανίζεται ενδεδυμένος με την στολή ασκήσεων-μάχης του αντίστοιχου Κλάδου.

Και στην συγκεκριμένη περίπτωση, στις φωτογραφίες που αποδέσμευσε το ΥΠΕΘΑ και που βρίσκονται ανηρτημένες στον σχετικό ιστότοπο, ο κ. ΥΕΘΑ εμφανίζεται με την φόρμα επιχειρήσεων του Πολεμικού Ναυτικού μας, (τη στολή των πληρωμάτων του Στόλου δηλαδή) φέροντας επίσης στην «στολή» του τον θυρεό του ΥΠΕΘΑ επίρραμα με το ονοματεπώνυμο και την υπουργική του ιδιότητα (αντί διακριτικού βαθμού) καθώς και διακριτικά «ιπταμένου» (ενδεχομεένως χειριστού ελικοπτέρου).

Το γεγονός ότι το τζόκεϋ του δεν φέρει εθνόσημο δεν αλλάζει σχεδόν τίποτα, πλην της αποφυγής πιθανής εισαγγελικής έγκλησης του για αντιποίηση στολής που κάποιοι «θερμοκέφαλοι» θα μπορούσαν ίσως να προσπαθήσουν να προκαλέσουν.

Η αλήθεια είναι ότι στη διάρκεια της θητείας μου (40 και πλέον χρόνων), έχω ξαναδεί παλαιότερα Υπουργούς και Υφυπουργούς να φέρουν στολές με διακριτικά της θέσης τους. Αυτό συνέβαινε σε χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ, σε κάποιες αραβικές χώρες και σε Λαϊκές Δημοκρατίες της Άπω Ανατολής.

Αυτό είναι κάτι το οποίο δεν συναντάται στις Δυτικές Δημοκρατίες και ειδικότερα στις ευρωπαϊκές χώρες. Σε αυτές, οι υπουργοί άμυνας είναι πολιτικοί προϊστάμενοι των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) και δεν προσποιούνται ότι είναι κάτι διαφορετικό από αυτό. Ούτε και το έχουν ανάγκη. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα, που αφορά στις προσωπικότητες των συγκεκριμένων ατόμων.

Μετά τα παραπάνω, θεωρώ ότι ο πολιτικός προϊστάμενος των ΕΔ δεν έχει κανένα λόγο ή δικαίωμα ή ακόμα, σε ένα πιο «πολιτικό πλαίσιο», δεν νομιμοποιείται να φέρει την οποιαδήποτε στολή που περιλαμβάνεται στον Διακλαδικό Κανονισμό Στολών προσθέτοντας μάλιστα δικά του «υπουργικά διακριτικά». Την στολή την φέρουν όσοι αποτελούν στελέχη των ΕΔ και έχουν ενταχθεί σε αυτές σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από το Σύνταγμα και τους νόμους διαδικασίες.

Από προσωπική πείρα μπορώ να πω ότι το δικαίωμα να φέρεις τη στολή δεν είναι καθόλου εύκολο να το αποκτήσεις, γιατί πρέπει να καταταγείς και συνεπάγεται ένα μεγάλο προσωπικό και οικογενειακό τίμημα. Ο κ. ΥΕΘΑ, ως πολιτικός προϊστάμενος των ΕΔ είναι ακριβώς αυτό, μόνο αυτό και έτσι θα πρέπει να παραμένει.

Είναι ένας Υπουργός, απόλυτα σεβαστός, που ως εντεταλμένο μέλος της νόμιμα και δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης είναι αυτός που ασκεί τον πολιτικό έλεγχο των ΕΔ, γεγονός που αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη αξιώματα της Δημοκρατίας. Δεν ειναι ο Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων. Δεν είναι πολύ περισσότερο ούτε Αξκός ούτε Υπξκός ούτε στρατιώτης, ναύτης ή σμηνίτης. Είναι ο πολιτικός προϊστάμενος των ΕΔ, και κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να εμφανίζεται ενδεδυμένος ανάλογα.

Και να διαφυλάσσει με αυτόν τον τρόπο το προσωπικό του κύρος (ζήτημα προσωπικό και άρα αδιάφορο για τους υπόλοιπους) αλλά κυρίως αυτό της θέσης του. Οι πολιτικοί προϊστάμενοι πρέπει να εμφανίζονται όπως προκύπτει από την ιδιότητά τους. Αλλιώς κινδυνεύουν να πάψουν να είναι πολιτικοί και εφόσον δεν είναι ούτε στρατιωτικοί, γίνονται κάτι άλλο που εγώ δυσκολεύομαι να προσδιορίσω.

Σε ό,τι αφορά στο διακριτικό του «χειριστή ελικοπτέρου» το οποίο συχνά φέρει ο κ. ΥΕΘΑ σε διάφορες στρατιωτικές δραστηριότητες, νομίζω ότι, για να φέρεις διακριτικό ιπτάμενου στις ΕΔ, δεν αρκεί να γνωρίζεις να πιλοτάρεις πολιτικό ελικόπτερο ή αεροπλάνο. Όπως δεν αρκεί να είσαι κορυφαίος ψαροντουφεκάς ή δύτης για να φοράς το διακριτικό των Ομάδων Υποβρυχίων Καταστροφών (ΟΥΚ).

Για να φέρει κάποιο στέλεχος των ΕΔ (και όχι πολίτης) τα οποιαδήποτε διακριτικά των ΕΔ και ιδίως τα διακριτικά «δύσκολων και απαιτητικών» ειδικοτήτων θα πρέπει να τα έχει αποκτήσει σύμφωνα με συγκεκριμένη διαδικασία και ανάλογη εκπαίδευση τα οποία καθορίζονται σαφώς στους αντίστοιχους στρατιωτικούς κανονισμούς. Ειδάλλως τα διακριτικά αυτά χάνουν την αξία τους.

Ταυτόχρονα, υπονομεύεται η πειθαρχία εντός των ΕΔ. Ποιος θα εγκαλέσει το οποιοδήποτε στέλεχος με αντίστοιχη με τον κ. ΥΕΘΑ εμπειρία το οποίο θα αποφασίσει να φέρει στην στολή του αυτά τα διακριτικά;

Πέρα όμως από το τυπικό μέρος, ιδίως για το διακριτικό των «ιπτάμενων», δεν θα πρέπει να λησμονούμε και την σκληρή πραγματικότητα. Δεκάδες παλληκάρια έχασαν τη ζωή τους προσπαθώντας να το αποκτήσουν και εκατοντάδες λεβέντες έχασαν την ζωή τους ή την θέτουν σε κίνδυνο καθημερινά, προσπαθώντας να αποδείξουν ότι είναι ικανοί και άξιοι να το φέρουν.

Όλα αυτά, πέραν από τον αυτονόητο σεβασμό και την ευγνωμοσύνη μας και την υπερηφάνεια που μας προκαλούν, απαγορεύουν κατά τη γνώμη μου, σε οποιονδήποτε δεν δικαιούται να φέρει αυτό το «τιμημένο και πανάκριβο σε αίμα» διακριτικό να το κάνει, μόνο και μόνο επειδή έχει τη δύναμη (και το θράσος) να το κάνει και επειδή ο περίγυρός του δεν θέλει να του στερήσει τη χαρά να παριστάνει ότι είναι ένας από αυτούς.

Αποτελεί ύβρη προς εκείνους που το κέρδισαν και που το τιμούν καθημερινά και κυρίως ασέβεια προς εκείνους που έχασαν τη ζωή τους προσπαθώντας.