19 Νοεμβρίου 2017

“Σφήνα” Boeing για τα μαχητικά F-16 που “μυρίζει”

Άγρια παιχνίδια των εταιριών στην πλάτη μας

Η εμφάνιση στο φως της δημοσιότητας της αλληλογραφίας της εταιρίας Boeing με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Πάνο Καμμένο, στην οποία δηλώνει...


... έτοιμη να εκσυγχρονίσει τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16, αλλά ρίχνει και το «τυρί» της προοπτικής μεταχειρισμένων μαχητικών εναέριας υπεροχής F-15C/D (air superiority fighters), προφανώς όχι δωρεάν, απειλεί να οδηγήσει σε νέες μεγάλες καθυστερήσεις το πρόγραμμα αναβάθμισης του Γενιού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) που θα υπονομεύσουν περαιτέρω τη στοιχειώδη ισχύ που χρειάζεται η Πολεμική Αεροπορία για να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις ανάγκες της ελληνικής άμυνας.

Την ίδια στιγμή, από τη στιγμή που πρόκειται για τις επιστολές που απεστάλησαν στο γραφείο του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου, ο οποίος έχει αναφερθεί στο παρελθόν στα προσφερόμενα μαχητικά αεροσκάφη, τα F-15, «ενοχοποιεί» για τη διαρροή μάλλον το υπουργικό γραφείο και όχι την ενδιαφερόμενη εταιρία, αν και θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι η δημοσιοποίηση αποτελεί δημοσιογραφική επιτυχία για τον Πάρι Καρβουνόπουλο και το militaire.gr που δημοσιεύουν το σχετικό άρθρο.

Το καταρχάς πρόβλημα με την πρόταση της Boeing είναι ότι πρόκειται για «περσινά ξινά σταφύλια», ή μάλλον… προπέρσινα, αφού δεν είναι η πρώτη φορά που η Boeing προσεγγίζει την ελληνική πλευρά για το θέμα των F-16, καθώς είχε πραγματοποιήσει παρουσίαση τον Μάιο του 2015 στο ΓΕΑ, μια πρόταση η οποία μελετήθηκε διεξοδικά και απορρίφθηκε από τους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας.

Στα «τυριά» της Boeing, της μεγάλης ανταγωνίστριας της κατασκευάστριας των F-16 Lockheed Martin, που προσπαθεί να επανέλθει στο «παιχνίδι» των μαχητικών αεροσκαφών τόσο στο εσωτερικό των ΗΠΑ όσο και διεθνώς με «πλάτες» από τον Λευκό Οίκο και προσωπικά τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, εντάσσεται και η υπόσχεση για «πρόγραμμα χρηματοδότησης».

Ο Ντόναλντ Τραμπ, από την πρώτη στιγμή έδειξε τις προθέσεις του να «σπρώξει» την Boeing, με άξονα την κυρία Μίρα Ρικάρντελ, με λαμπρό βιογραφικό, που είχε όμως θητεύσει επί μακρόν στα υψηλότερα κλιμάκια της εταιρίας, ενώ είχε και εμπειρία από το Πεντάγωνο την εποχή 2003-2005.

Συνολικά παρέμεινε επί εννιά χρόνια στην Boeing, εκ των οποίων τα εφτά στη θέση αντιπροέδρου για τη διεθνή επιχειρηματική ανάπτυξη (international business development) είτε για τα στρατηγικά πυραυλικά και αμυντικά συστήματα, είτε για δίκτυα και δορυφορικά συστήματα.

Αρχικά, ο Τραμπ ήθελε να την τοποθετήσει στο Πεντάγωνο σε μια από τις θέσεις αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών, η πλήρωση των οποίων καθυστέρησε χαρακτηριστικά εξαιτίας της σθεναρής αντίστασης που πρόβαλε ο «τρελός σκύλος», ο «mad dog» από την εποχή των Πεζοναυτών, στρατηγός εν αποστρατεία Τζέιμς Μάτις, ο οποίος γνώριζε την Ρικάρντελ από την προεκλογική περίοδο και είχε συγκρουστεί άγρια μαζί της σε πολλά θέματα.

Οπότε έθεσε βέτο παίζοντάς τα όλα για όλα, καθώς δεν ήθελε «τα μάτια και τα αυτιά» του Λευκού Οίκου μέσα στο δικό του «μαγαζί». Το φιάσκο με τα πρόσωπα που επέλεγε ο Τραμπ τα οποία δεν μπορούσαν να λάβουν την έγκριση διορισμού από τη Γερουσία, κατέστησε απαγορευτικό πολιτικά για τον Τραμπ να χάσει τον Μάτις, με αποτέλεσμα να επικρατήσει στη «σύγκρουση θελήσεων» (chicken game όπως έμαθε σε ευρύτερα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας ο Γιάνης με τη θεωρία παιγνίων…) ο στρατηγός.

Στη συνέχεια ο Τραμπ εξαπέλυσε την τελευταία επίθεση στο F-35, ενώ αντικατέστησε τον πιο φανατικό υποστηρικτή και υπεύθυνο του προγράμματος, αντιπτέραρχο Μπόγκνταν, τοποθετώντας στη θέση του πρόσωπο που ήταν από την πλευρά του φανατικός υποστηρικτής της λύσης «ενδιάμεσης προμήθειας» F/A-18 Super Hornet… κατασκευής της Boeing, τα οποία για να έρθουμε πιο κοντά στη γειτονιά μας, «ερωτεύθηκε» προσφάτως η Βουλγαρία!

Η σύγκρουση με την Lockheed Martin αποκλιμακώθηκε όταν η εταιρία με απόφαση σε ανώτατο επίπεδο τον άφησε να υποστηρίζει στο αγαπημένο του Twitter, ότι ήταν η προεδρική διαπραγμάτευση που οδήγησε στην αποκλιμάκωση του μοναδιαίου κόστους του F-35 Lightning II.

Ωστόσο εξειδικευμένα στα θέματα της άμυνας αμερικανικά ΜΜΕ σύντομα αποκάλυπταν έγγραφα που έδειχναν ότι η μείωση της τιμής κάτω από τα 100 εκατομμύρια δολάρια ήταν προγραμματισμένη και προδιαγεγραμμένη με την εξέλιξη του προγράμματος όπως είχε συμφωνηθεί με την αμερικανική Αεροπορία (USAF).

Αυτά όλα ειπώθηκαν για να καταδειχτεί ότι η αναφορά Τραμπ στις δηλώσεις μετά τη συνάντηση με τον Αλέξη Τσίπρα σε άλλα αεροσκάφη (βολικός γενικός όρος που περιλαμβάνει και τα ελικόπτερα) της Boeing, μόνο τυχαία δεν μπορεί να ήταν.

Το θέμα είναι αν η έγερση του θέματος οφείλεται σε αναφορές της ελληνικής πλευράς ή σε πρωτοβουλία του Τραμπ, καθότι αυτό θα ξεκαθάριζε εάν το θέμα τέθηκε από τον Αλέξη Τσίπρα στη συνάντηση, μετά από σχετική ενημέρωση του ΥΕΘΑ, ή αποτέλεσε έκπληξη για το Μέγαρο Μαξίμου.

Επιστρέφοντας στην πρόταση της Boeing, θα πρέπει να περιμένουμε από το ΓΕΑ να εξηγήσει για ποιον λόγο δεν πείστηκε, παρά τα «τυριά» της εταιρίας (αναβάθμιση του συνόλου των ελληνικών F-16, χρηματοδότηση και F-15), αλλά και το επιχείρημα ότι «ξέρει από F-16» (πολύ μας θύμισε το «ξέρεις από βέσπα» του Θανάση Βέγγου, οφείλουμε να ομολογήσουμε), παραπέμποντας στα «μη επανδρωμένα F-16», καθώς μετέτρεψε 30 F-16 που αποσύρθηκαν (συμβόλαιο του 2010) σε μη επανδρωμένα QF-16 (FSATs: full-scale aerial targets) με τα οποία αξιολογούνται αεροπορικά όπλα και τακτικές.

Το «DP» έχει αναφερθεί ήδη εκτεταμένα στο πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 της Νότιας Κορέας, όπου η εμπλοκή της BAE Systems αίφνης οδήγησε στην πρόσθεση ενός ποσού κοντά στο μισό δισ. δολάρια, τα οποία ζήτησε η αμερικανική Αεροπορία για τη διαχείριση του ρίσκου του προγράμματος, ένα ζήτημα το οποίο φαίνεται πολύ λίγοι κατανοούν στην Ελλάδα!

Αυτό είναι η καλύτερη απάντηση στους «πονηρούς» εν Ελλάδι που θα αναζητήσουν την εξήγηση της απόρριψης επί της ουσίας της πρότασης της Boeing, στα «παιχνίδια επιρροής» διαφόρων εταιριών εντός του ελληνικού υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Επιτελείων.

Δεν πρόκειται κανείς να υποστηρίξει εθελοτυφλώντας, ότι τέτοια ζητήματα δεν υπήρξαν ποτέ στην Ελλάδα, όμως καλό θα ήταν προτού μπούμε στο σύνηθες «κουτσομπολιό» που τόσο αρέσει σε όλους στη χώρα μας, καλό θα είναι πρώτα να έχουν εξαντληθεί οι ορθολογικές ερμηνείες.

Καταληκτικά, πολύ πιο ειδικοί στα αεροπορικά θέματα, όπως το περιοδικό ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ, έχει επίσης δημοσιεύσει μια άκρως προκλητική ανάλυση για το θέμα που ανέκυψε, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι το οποίο οφείλει να ξεκαθαρίσει άμεσα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, εάν δεν έχει σαν στόχο να παραπέμψει δια του… κατενάτσιο το θέμα της αναβάθμισης των F-16 στις ελληνικές καλένδες.

Και όπως ορθότατα αναφέρει, εάν αποφασιστεί να ανοίξει έτσι το παιχνίδι, παρότι είναι εκ προοιμίου γνωστό πως θα καταλήξει και ποιος θα είναι ο χαμένος, τότε θα πρέπει να καλέσουν και την BAE Systems να καταθέσει πρόταση και τους Ισραηλινούς, οι οποίοι αν μη τι άλλο αποδεδειγμένα, ξέρουν καλά το παιχνίδι της αναβάθμισης, ενώ επίσης σκέφτονται να αποσύρουν F-15 τα οποία αντικαθιστούν σε ένα ποσοστό με F-35 Lightning II. (militaire.gr)