25 Νοεμβρίου 2017

Μοναδικό το Θαλάσσιο Μέτωπο Θεσσαλονίκης

Πράσινο φως από Φάμελλο για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο

Την ενιαία αντιμετώπιση του θαλασσίου μετώπου της Θεσσαλονίκης, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, με την εκπόνηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου...


... όπως προτείνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, υποστηρίζει ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος, δίνοντας από πλευράς κεντρικής ηγεσίας το «πράσινο φως» για να αξιοποιήσει η Θεσσαλονίκη το μεγαλύτερο, ανεκμετάλλευτο ως σήμερα, αναπτυξιακό της όπλο και όχημα.

Την παραπάνω δήλωση έκανε ο Υπουργός ανοίγοντας την ημερίδα που διοργανώνει η Voria.gr και η οποία πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα Μωρίς Σαλτιέλ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, ολοκληρώνοντας ένα πολύμηνο αφιέρωμα του ενημερωτικού Ομίλου στο μέγιστο αυτό αναπτυξιακό θέμα του πολεοδομικού συγκροτήματος, με σκοπό την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων και την αξιοποίηση ενός πολύτιμου αναπτυξιακού πόρου.

Το «παρόν» έδωσαν βουλευτές της Θεσσαλονίκης, εκπρόσωποι των Δήμων με παραλιακές ζώνες στα όρια τους, εκπρόσωποι φορέων, παραγωγικών τάξεων, Επιμελητηριακών συνδυασμών και επιστημονικών συλλόγων, ενώ ο κ. Φάμελλος, έθεσε επί τάπητος τα ζητήματα από πλευράς Κυβέρνησης.

«Μοναδικό το Θαλάσσιο Μέτωπο»
«Το Θαλάσσιο Μέτωπο της Θεσσαλονίκης είναι μοναδικό, είναι το στοιχείο που ενώνει την πόλη με την θάλασσα, την Ανατολή με τη Δύση κι όταν οι κάτοικοί της αντιληφθούν τα μοναδικά του χαρακτηριστικά τότε θα καταλήξουν και στο πώς να τα αναδείξουν και αξιοποιήσουν».

Αυτή τη μοναδικότητα του Θαλασσίου Μετώπου των δεκάδων χιλιομέτρων παρουσίασε ο αρχιτέκτονας του βραβευμένου έργου της Νέας Παραλίας κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης, μιλώντας από το βήμα της ημερίδας, τονίζοντας ότι αυτή η μεγάλη παραθαλάσσια ζώνη διαθέτει τέσσερα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την ξεχωρίζουν ανάμεσα στις πόλεις που βρίσκονται δίπλα στη θάλασσα.

Η Θεσσαλονίκη, λοιπόν, αγκαλιάζει τη θάλασσα σε μία αρμονική σχέση, με τον Θερμαϊκό να είναι ο πρωταγωνιστής της καθημερινότητας των κατοίκων. Αυτή η σχέση καθορίζεται από  υψομετρική εγγύτητα, μεταξύ στεριάς και θάλασσας, ενώ η οπτική σύνδεση με τον Όλυμπο που υψώνεται στον ορίζοντα δίνει βάθος στη σχέση.Αυτά τα χαρακτηριστικά συνθέτουν ένα υπερθέαμα με την ανατολή και τη δύση του ήλιου, στη θάλασσα, με το Λιμάνι και τον Όλυμπο, το βουνό των Θεών, στο κάδρο, όπως είπε ο κ. Νικηφορίδης.

Αυτή την ιδιαίτερη και στενή σχέση της πόλης με τη θάλασσα, πολίτες και επισκέπτες βιώνουν στη Νέα Παραλία, ένα έργο του οποίου η αναγκαιότητα αμφισβητήθηκε αλλά που έχει αναδειχθεί στον πολυτιμότερο δημόσιο χώρο της Θεσσαλονίκης, κατέληξε ο κ. Νικηφορίδης.

Ενοποίηση με ενιαίο πεζόδρομο - ποδηλατόδρομο και σύνδεση υποδομών
Ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, κ. Κώστας Γιουτίκας, στην ομιλία του αναφέρθηκε στον προγραμματισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για την εξυγίανση, αναβάθμιση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στις προβλέψεις του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για τα 54 χλμ. του παραλιακού μετώπου από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι και στα έργα μέσω του προγράμματος TerraMed στο δυτικό παράκτιο μέτωπο.

Ο κ. Γιουτίκας τόνισε ότι κεντρικός στόχος είναι η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου, με έναν ενιαίο πεζόδρομο - ποδηλατόδρομο και με σύνδεση με όλα τα σημεία ενδιαφέροντος και όλες τις υλοποιημένες και υπό υλοποίηση υποδομές.

Στα περίπου 6.500 στρέμματα του δυτικού παράκτιου μετώπου, πρώτος στόχος, είπε ο κ. Γιουτίκας είναι η εξυγίανση της περιοχής με παρεμβάσεις στους χώρους των παλαιών σφαγείων και στις εκβολές του Δενδροποτάμου, αλλά και η οργάνωση της βιομηχανίας και η αντιμετώπιση της ρύπανσης. Συνολικά προβλέπονται και χρηματοδοτούνται σταδιακά 14 μέτρα.

Ο αντιπεριφερειάρχης ανακοίνωσε σημειακές παρεμβάσεις στο δυτικό μέτωπο από το λιμάνι μέχρι τα δικαστήρια, στην περιοχή της δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης, στην παλιά παραλία, στο τμήμα μέχρι το Ποσειδώνιο, στο παραλιακό μέτωπο Καλαμαριάς, στο παραλιακό μέτωπο μέχρι το αεροδρόμιο, στο θαλάσσιο μέτωπο του δήμου Θερμαϊκού ως ξεχωριστής επίσης ενότητας και βέβαια στο δυτικό παράκτιο μέτωπο.

Τα χρηματοδοτικά μέσα για όλες τις παρεμβάσεις του περιφερειακού σχεδιασμού της Περιφέρειας, που σύμφωνα με τον κ. Γιουτικα έχει το μητροπολιτικό ρόλο σε επίπεδο αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης, είναι το Interreg, το ΕΣΠΑ, τα κονδύλια της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και ευρωπαϊκά προγράμματα και ήδη οι πρώτες εντάξεις και χρηματοδοτήσεις έργων έχουν ξεκινήσει.

Η πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου
Την τεχνοκρατική διάστημα της αξιοποίησης του Παραλιακού Μετώπου έδωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας κ. Πάρις Μπίλλιας παρουσιάζοντας την πρόταση που εκπόνησε το Επιμελητήριο, το οποίο επεξεργάστηκαν ο μηχανικός κ. Τάκης Δούμας και ο οικονομολόγος κ. Πάρις Τσογκαρλίδης, από κοινού με τον κ. Μπίλλια.

Η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ αντιμετωπίζει περιβαλλοντικά θέματα, προσβασιμότητας των κατοίκων και επισκεπτών στις παραθαλάσσιες ζώνες, αλλά και έργα αστικού σχεδιασμού και αναπλάσεων στα οικιστικά τμήματα των Δήμων.

Αυτή η μεγάλη έκταση, που μελετήθηκε από το ΤΕΕ/ΤΚΜ με ολιστική προσέγγιση αλλά σε έξι ιδιαίτερες ενότητες, θα πρέπει να εξυπηρετεί σχεδιασμούς υποδομών μητροπολιτικού χαρακτήρα όπως την αστική θαλάσσια συγκοινωνία, την σύνδεση της θάλασσας και του θαλασσίου μετώπου με χώρους πολιτισμού και αθλητισμού αλλά και τη δημιουργία νέων τοπόσημων στη πόλη.

Ο κ. Μπίλλιας τόνισε ότι οι μελετητές γνωρίζουν καλά ότι το έργο είναι μεγάλο και ίσως να απαιτηθούν και περισσότερα από δέκα χρόνια για να υλοποιηθεί. «Πρέπει να αρχίσουμε με την ιεράρχηση των αναγκών και να ξεκινήσουμε να κτίζουμε, βήμα- βήμα, το Νέο Θαλάσσιο Μέτωπο της Θεσσαλονίκης», πρόσθεσε.

Η ΕΤΕπ θα υποστηρίξει την αναβάθμιση του Θαλασσίου Μετώπου
«Είμαστε έτοιμοι, στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, να έρθουμε σε διάλογο με την Περιφέρεια και τους Δήμους. Θα κάνουμε ότι  είναι δυνατό για να είμαστε παρόντες, συμμέτοχοι και υποστηρικτές στην προσπάθεια για την αξιοποίηση του Θαλασσίου Μετώπου της Θεσσαλονίκης. Άλλωστε, όλα τα μεγάλα δημόσια έργα που γίνονται στη πόλη -το μετρό, το αεροδρόμιο «Μακεδονία»- φέρουν την σφραγίδα της ΕΤΕπ», είπε ο κ. Ευάγγελος Αντώναρος, senior policy advisor της Τράπεζας για Ελλάδα και Κύπρο.

Η ΕΤΕπ και η ομάδα των στελεχών της για την Ελλάδα θα εξετάσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο για το Θαλάσσιο Μέτωπο, πρόσθεσε ο κ. Αντώναρος επισημαίνοντας πως τα μακρόπνοα σχέδια έχουν μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις.

«Δεν είναι μόνο η χρηματοδότηση των έργων αυτών, που αν δεν είναι αποκλειστικά κρατική, πρέπει τα έργα να έχουν ανταποδοτικότητα για τους ιδιώτες που θα προσκληθούν να επενδύσουν. Αλλά επιπλέον θα πρέπει να ρυθμίζεται το κόστος συντήρησης που είναι σε αυτές τις περιπτώσεις σημαντικό», κατέληξε ο κ. Αντώναρος.