3 Ιουνίου 2011

Οι μπίζνες-μπίζνες, μεταξύ Τουρκίας-Ισραήλ

Την ώρα που στην Τουρκία εντείνονται οι προετοιμασίες για νέα αποστολή στη Γάζα, με το πλοίο «Mavi Marmara», γύρω στις 20 Ιουνίου, οι οικονομικές σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ εξακολουθούν να εμφανίζουν ανοδική πορεία. Αυτό προκαλεί έκπληξη σε πολιτικούς αναλυτές, κακώς κατά τη γνώμη μου, αφού...

... φαίνεται να αγνοούν ότι οι ισχυρότεροι επιχειρηματίες της Τουρκίας είναι Ισραηλίτες.

Σε παλαιό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Το Βήμα», είχε δημοσιευθεί κατάλογος των δέκα πλουσιότερων Τούρκων επιχειρηματιών, όπου οι επτά ήσαν Ισραηλίτες, με πρώτο βέβαια τον κ. Κοτς. Ο οποίος, ναι μεν δεν είναι ικανοποιημένος από την κυβέρνηση Ερντογάν (και τα αισθήματα είναι αμοιβαία), αλλ’ αυτό δεν τον εμποδίζει να επεκτείνει τις δραστηριότητες των επιχειρήσεών του. Όσο διάστημα (άγνωστο, πόσο) στην Τουρκία εξακολουθεί να έχει επιρροή ο στρατός -συνεχώς υποβαθμιζόμενη-, οι τουρκο-ισραηλινές σχέσεις στον οικονομικό τομέα θα βρίσκονται σε καλό επίπεδο.

Σύμφωνα με στοιχεία του «onalert», τουρκικές εταιρείες εξακολουθούν να προμηθεύουν με στολές και άρβυλα τον ισραηλινό στρατό, κάτι που γίνεται εδώ και πολλά χρόνια. Οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ του Ισραήλ και της Τουρκίας αυξήθηκαν κατά 25% μεταξύ 2009 και 2010, και κατά 40% το πρώτο τρίμηνο του 2011 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους! Το διμερές εμπόριο μέχρι το τέλος του περασμένου έτους έφθασε στα 3,442 δισεκατομμύρια $, έναντι 2,580 δισ. δολαρίων το 2009.

«Η Τουρκία έχει επιχειρηματικές σχέσεις με το Ισραήλ που γίνονται όλο και ισχυρότερες, παρά τις πολιτικές συγκρούσεις», υποστηρίζει ο κ. Αριέλ Λίν, πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, στην Hürriyet Daily News. «Οι κύριοι τομείς στην πρόσφατη αύξηση του διμερούς όγκου εμπορίου είναι κυρίως χημικές ουσίες και μέταλλα», διευκρίνισε.

Και σύμφωνα με τον Αχμέτ Γιλμάζ, επικεφαλής της «Yılmazlar Group», η οποία έχει αναλάβει μεγάλα κατασκευαστικά έργα στην Ισραήλ, η Τουρκία είναι σήμερα μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του Ισραήλ στην περιοχή και ο δεύτερος σε μέγεθος στον κόσμο, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτά, ως προς τις οικονομικές σχέσεις. Διότι οι πολιτικές χειροτερεύουν, με τάσεις να επιδεινωθούν ακόμη περισσότερο, αφού φαίνεται καθαρά ότι η Τουρκία επιδιώκει μία «ελεγχόμενη κρίση» με το Ισραήλ. Ο νέο-οθωμανισμός του κ. Νταβούτογλου, θέλει την Τουρκία να κατέχει ηγεμονική θέση στον μουσουλμανικό κόσμο, να τον εκπροσωπεί, ουσιαστικά, στη Δύση, αποτελώντας τη γέφυρα, όπως παλαιότερα η Βυζαντινή και στη συνέχεια η Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Για να επιτευχθεί αυτό, οφείλει να αποσυνδεθεί από το άρμα του Ισραήλ, παρ’ όλες τις αντιδράσεις του τουρκικού Στρατού, ο οποίος επί μακρά σειρά ετών έχει Ισραηλίτες στρατηγούς επικεφαλής. Το αν μπορέσει να ισορροπήσει, είναι αμφίβολο. Θα έλεγα και αδύνατο, ιδίως όταν έρθει η ώρα ίδρυσης του φιλοϊσραηλινού κράτους του Κουρδιστάν, που θα διεκδικεί και εδάφη που ανήκουν τώρα στην Τουρκία.

Το Ισραήλ, πάντως, έχει σκοπό να αντιδράσει στη νέα κάθοδο του «Mavi Marmara», ενώ αντίθετα οι διοργανωτές της μετάβασης του στολίσκου επαναβεβαίωσαν χθες στην Κωνσταντινούπολη, ότι είναι αποφασισμένοι να σπάσουν μέχρι το τέλος Ιουνίου τον ισραηλινό αποκλεισμό στη Γάζα, παρά το άνοιγμα του μεθοριακού περάσματος ανάμεσα στην Αίγυπτο και τη Λωρίδα της Γάζας, όπως αναφέρει το τουρκικό πρακτορείο TRT.

Υπάρχει περίπτωση εμπλοκής και της Ελλάδας σ’ αυτήν την υπόθεση, διότι ο τουρκικός Τύπος δημοσιεύει πως συνδιοργανωτής της πλεύσης προς τη Γάζα είναι ο Έλληνας υπήκοος κ. Βαγγέλης Πισσίας, ο οποίος δήλωσε: «Το Ισραήλ συνεχίζει να εμποδίζει τους Παλαιστίνιους να χρησιμοποιούν τη θάλασσά τους και ελέγχει αυστηρά τα αγαθά που μπαίνουν και βγαίνουν στην Γάζα. Ως εκ τούτου, πρέπει να συνεχίσουμε να αψηφούμε αυτόν τον αποκλεισμό».

Δεκαπέντε πλοία από διαφορετικά λιμάνια της Μεσογείου θα ξεκινήσουν γύρω στις 20 Ιουνίου για τη Γάζα, σημείωσε ο κ. Πισσίας, ο οποίος θα βρίσκεται στο Mavi Marmara. Τα πλοία που θα προέρχονται από τον Καναδά, την Ισπανία, τις ΗΠΑ, την Γαλλία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ιταλία και την Τουρκία, θα βρίσκονται σε διεθνή ύδατα στα νότια της Κύπρου. Αναμφίβολα, η Κύπρος δεν θα επιτρέψει απόπλου των πλοίων από λιμάνια της. Υπάρχουν όμως λιμάνια και στα Κατεχόμενα. (voria.gr)
Ο Μακεδών