22 Σεπτεμβρίου 2018

Τα ενεργειακά της Κύπρου φέρνουν θερμό χειμώνα

Η είδηση δημοσιεύθηκε εχθές στην voria.gr, ότι η ExxonMobil ετοιμάζεται για γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με συνέχεια και στο επόμενο.

Ανεξαρτήτως των αντιδράσεων των Τούρκων -η εταιρία δήλωσε...


... πως αυτό το ζήτημα είναι των κυβερνήσεων, μόνο που η ExxonMobil έχει μεγαλύτερη ισχύ από πολλές κυβερνήσεις- οι ενδιαφερόμενες χώρες προχωρούν ένα βήμα μπροστά. Πώς θα μεταφέρουν στην Ευρώπη το φυσικό αέριο.

Η πρώτη διακρατική συμφωνία μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου για κατασκευή υποθαλάσσιων αγωγών φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο είναι από προχθές γεγονός. Η κυπριακή εφημερίδα "Φιλελεύθερος" ενημέρωσε, ότι με τη συμφωνία θα συσταθούν κοινές ομάδες παρακολούθησης εφαρμογής των όρων, αλλά και κοινό σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων με όρους Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό είναι το βασικό σημείο, επί του οποίου μπορεί να στηριχθεί οποιαδήποτε συμφωνία, για την μεταφορά του φ/α στην Ευρώπη, μεταξύ των τεσσάρων ενδιαφερομένων χωρών, Κύπρου - Ισραήλ - Αιγύπτου - Ελλάδας. Επειδή, όσο βαρυσήμαντη είναι η διακρατική συμφωνία Κύπρου-Αιγύπτου, άλλο τόσο βαρυσήμαντη ήταν και η παρουσία και τοποθέτηση των Βρυξελλών επί ταύτης.

Η εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Anne-Charlotte Bournoville, στον χαιρετισμό της δεν περιορίστηκε σε φραστικά ευχολόγια. Μετέφερε την πλήρη και έντονη στήριξη της ΕΕ για έρευνα, ανόρυξη και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ.

«Στηρίζουμε και εξαγωγές κυπριακού φυσικού αερίου στην ΕΕ και μέσω Αιγύπτου και μέσω του αγωγού EastMed και μέσω τερματικού υγροποίησης στην ΕΕ (δηλαδή στην Κύπρο) όταν έχετε επαρκείς ποσότητες», τόνισε εμφαντικά η Ευρωπαία εκπρόσωπος. Πρόσθεσε ακόμη με νόημα ότι η ΕΕ αποτελεί πολύ καλό, έτοιμο και ανταγωνιστικό αγοραστή.

Δυο παρατηρήσεις επί του λόγου της Bournoville. Η Ευρώπη, μόνη της, δεν είναι σε θέση να προστατεύσει το κυπριακό αέριο από την τουρκική βουλημία, ούτε ενόπλως, ούτε διπλωματικώς, επειδή τα συμφέροντά της -γερμανικά κυρίως- δεν επιτρέπουν να χαθεί μια αγορά 80 εκατομμυρίων. Και δεύτερον, ότι ευνοεί όλες τις εκδοχές τρόπου μεταφοράς του φ/α.

Έχω γράψει πολλές φορές, ότι πρέπει να είναι τεράστιες οι ποσότητες που περιέχουν τα κοιτάσματα, ώστε να είναι οικονομικώς βιώσιμοι όλοι οι σχεδιαζόμενοι αγωγοί και οι τερματικοί υγροποίησης. Αλλά και πρέπει να συμφωνήσουν όλοι οι εταίροι, επειδή οι Ισραηλινοί, αλλά και οι Έλληνες, δεν έχουν λόγους να υποστηρίξουν τους τερματικούς υγροποίησης, οι μεν Ισραηλινοί επειδή δεν γνωρίζουν τι καθεστώς θα έχει αύριο η Αίγυπτος, αλλά και η Κύπρος, οι δε Έλληνες ελλείψει οικονομικού οφέλους.

Σημειώνω, ότι ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Νετανιάχου, κατά τις συζητήσεις που είχαν διεξαχθεί στη διάρκεια της τριμερούς, ήταν έντονος και επίμονος για την επιλογή του EastMed. Ήθελε να προχωρήσει, αναδεικνύοντας την όδευση αυτή λίγο-πολύ ως μονόδρομο.

Το θέμα της ασφάλειας αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα στις συζητήσεις που διεξάγονται. Αθήνα και Λευκωσία το θέτουν ενόψει και των όσων εξαγγέλλει το καθεστώς Ερντογάν. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Βενιαμίν Νετανιάχου έχει υποδείξει πως από τη στιγμή που η Τουρκία αμφισβητεί την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας αμφισβητεί και αυτήν του Ισραήλ, το οποίο έχει συνάψει συμφωνίες με την Κύπρο.

Ο Νετανιάχου, στις δηλώσεις του πριν την κοινή συνάντηση που είχε με Κοτζιά και Χριστοδουλίδη, ανέφερε επίσης πως «σημαντικό θεωρούμε ότι όλες οι χώρες πρέπει να σέβονται τα χωρικά ύδατα, τα διεθνώς αναγνωρισμένα χωρικά ύδατα και αυτό είναι κάτι σημαντικό για όλους μας». Μήνυμα που στάλθηκε συστημένο και απευθείας προς την Άγκυρα.

Πάντως, πρόκειται για κινήσεις αναβάθμισης και εδραίωσης του ρόλου Αθήνας και Λευκωσίας, σε μια περίοδο κατά την οποία βρίσκεται στην περιοχή μας σε εξέλιξη γεωπολιτική ανακατανομή ισχύος.
Ο Μακεδών