Σε καλό δρόμο λένε ότι βαδίζει ο υποθαλάσσιος αγωγός EastΜed μεταφοράς φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο και το Ισραήλ μέσω Κύπρου, Ελλάδας και Ιταλίας στην Ευρώπη.
Το κόστος της κατασκευής...
... σύμφωνα με μελέτη εκτιμάται στα 5,2 δισ. ευρώ, ποσό που καθιστά την επένδυση βιώσιμη. Τη μελέτη έκανε η IGI Ποσειδών, εταιρεία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, που προωθεί το έργο, το υπουργείο Ενέργειας του Ισραήλ κάλεσε τις ενδιαφερόμενες χώρες να το στηρίξουν και σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι «η οικονομική ανάλυση ζήτησης και προσφοράς φυσικού αερίου δείχνει ότι το έργο, με τις αναμενόμενες τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, είναι οικονομικά βιώσιμο και θα μπορούσε να ανταγωνιστεί στην αγορά φυσικού αερίου άλλες πηγές στην Ευρώπη».
Είναι σημαντικό επίσης ότι «ο Επίτροπος Ενέργειας και η Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ, εξέφρασαν την στήριξή τους στο έργο και στο τέλος της συνάντησης αποφασίστηκε η συνέχιση της προώθησής του». Τα ενθαρρυντικά μηνύματα για τον αγωγό EastMed προέκυψαν στο σεμινάριο με θέμα: «Η στρατηγική αξία των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και η συμβολή του Αγωγού EastMed», το οποίο διεξήχθη στα γραφεία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα, στις 26 Οκτωβρίου, υπό την προεδρία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνου Σκουρλέτη.
Και όπως επισημαίνει η ΔΕΠΑ με ανακοίνωσή της “ανοίγουν νέες προοπτικές για τα έργα στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ”. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν οι Πρέσβεις της Κύπρου, του Ισραήλ και της Ιταλίας στην Ελλάδα, ο Πρέσβης της Ελλάδας στην Κύπρο, καθώς και εκπρόσωποι και ανώτεροι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Υπουργείων Ενέργειας και συζητήθηκε η συμβολή του Αγωγού EastMed, ως μιας εξαιρετικά βιώσιμης επιλογής για την εξαγωγή του φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Πάνος Σκουρλέτης, ο οποίος προήδρευσε του σεμιναρίου δεσμεύθηκε να αναλάβει το υπουργείο συντονισμένη δράση για την ανάπτυξη του αγωγού.
Χαρακτηριστικά σημείωσε: «Η σημερινή συνάντηση αποτελεί μια επιπλέον απόδειξη της συνεπούς δέσμευσης της Ελληνικής Κυβέρνησης για την αδιάλειπτη υλοποίηση των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αφορούν στην επίτευξη ασφαλέστερης, περισσότερο αξιόπιστης και ανταγωνιστικής εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στον τομέα του φυσικού αερίου καταδεικνύουν τη διαμόρφωση νέων συνθηκών που ευνοούν την κατάκτηση του στόχου της ευρωπαϊκής διαφοροποίησης και της κατοχύρωσης της ασφάλειας του εφοδιασμού, μέσω της ανάπτυξης του αγωγού EastMed, που μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με άλλες επιλογές μεταφοράς, συνθέτοντας ένα σενάριο αμοιβαίου οφέλους.
Στη βάση της αποτελεσματικής συνεργασίας που έχουμε εδραιώσει με τους ομολόγους μου από την Κύπρο και το Ισραήλ και μαζί με τον Ιταλό συνάδελφό μου, απομένει να συντονίσουμε τη δράση μας λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά αποτελέσματα και τις προοπτικές προώθησης του προαναφερόμενου σεναρίου με βιώσιμο τρόπο, ώστε να είναι επωφελές για όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, σημείωσε ότι «η εταιρεία IGI Poseidon S.A. είναι προσηλωμένη στην υλοποίηση έργων βάσει των αναγκών της αγοράς, προωθώντας την ανάπτυξη μια πλήρως ολοκληρωμένης και διασυνδεδεμένης εσωτερικής αγοράς στην Ευρώπη. Όπως καταδεικνύεται από τις μελέτες, ο αγωγός EastMed προωθεί τους στόχους της ΕΕ και αποτελεί, αναμφισβήτητα, μια αποδεδειγμένα βιώσιμη επιλογή που έχει τη δυνατότητα μεγιστοποίησης της συμβολής των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας, λειτουργώντας συμπληρωματικά με άλλες περιφερειακές πρωτοβουλίες εξαγωγικού χαρακτήρα. Ο EastMed, όπως και ο ΠΟΣΕΙΔΩΝ και ο IGB είναι αγωγοί που πρόκειται να αλλάξουν τα δεδομένα στην Ευρώπη και στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».
Η συμβολή της ΔΕΠΑ στον αγωγό EastMed
Ο αγωγός EastMed περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά ισραηλινού και κυπριακού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης.
Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, ενώ θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).
Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).
Θανάσης Λυρτσογιάννης, newsit
Το κόστος της κατασκευής...
... σύμφωνα με μελέτη εκτιμάται στα 5,2 δισ. ευρώ, ποσό που καθιστά την επένδυση βιώσιμη. Τη μελέτη έκανε η IGI Ποσειδών, εταιρεία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, που προωθεί το έργο, το υπουργείο Ενέργειας του Ισραήλ κάλεσε τις ενδιαφερόμενες χώρες να το στηρίξουν και σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι «η οικονομική ανάλυση ζήτησης και προσφοράς φυσικού αερίου δείχνει ότι το έργο, με τις αναμενόμενες τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, είναι οικονομικά βιώσιμο και θα μπορούσε να ανταγωνιστεί στην αγορά φυσικού αερίου άλλες πηγές στην Ευρώπη».
Είναι σημαντικό επίσης ότι «ο Επίτροπος Ενέργειας και η Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ, εξέφρασαν την στήριξή τους στο έργο και στο τέλος της συνάντησης αποφασίστηκε η συνέχιση της προώθησής του». Τα ενθαρρυντικά μηνύματα για τον αγωγό EastMed προέκυψαν στο σεμινάριο με θέμα: «Η στρατηγική αξία των κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και η συμβολή του Αγωγού EastMed», το οποίο διεξήχθη στα γραφεία της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα, στις 26 Οκτωβρίου, υπό την προεδρία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνου Σκουρλέτη.
Και όπως επισημαίνει η ΔΕΠΑ με ανακοίνωσή της “ανοίγουν νέες προοπτικές για τα έργα στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ”. Στη συνάντηση παρευρέθηκαν οι Πρέσβεις της Κύπρου, του Ισραήλ και της Ιταλίας στην Ελλάδα, ο Πρέσβης της Ελλάδας στην Κύπρο, καθώς και εκπρόσωποι και ανώτεροι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Υπουργείων Ενέργειας και συζητήθηκε η συμβολή του Αγωγού EastMed, ως μιας εξαιρετικά βιώσιμης επιλογής για την εξαγωγή του φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Πάνος Σκουρλέτης, ο οποίος προήδρευσε του σεμιναρίου δεσμεύθηκε να αναλάβει το υπουργείο συντονισμένη δράση για την ανάπτυξη του αγωγού.
Χαρακτηριστικά σημείωσε: «Η σημερινή συνάντηση αποτελεί μια επιπλέον απόδειξη της συνεπούς δέσμευσης της Ελληνικής Κυβέρνησης για την αδιάλειπτη υλοποίηση των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αφορούν στην επίτευξη ασφαλέστερης, περισσότερο αξιόπιστης και ανταγωνιστικής εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου στον τομέα του φυσικού αερίου καταδεικνύουν τη διαμόρφωση νέων συνθηκών που ευνοούν την κατάκτηση του στόχου της ευρωπαϊκής διαφοροποίησης και της κατοχύρωσης της ασφάλειας του εφοδιασμού, μέσω της ανάπτυξης του αγωγού EastMed, που μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με άλλες επιλογές μεταφοράς, συνθέτοντας ένα σενάριο αμοιβαίου οφέλους.
Στη βάση της αποτελεσματικής συνεργασίας που έχουμε εδραιώσει με τους ομολόγους μου από την Κύπρο και το Ισραήλ και μαζί με τον Ιταλό συνάδελφό μου, απομένει να συντονίσουμε τη δράση μας λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά αποτελέσματα και τις προοπτικές προώθησης του προαναφερόμενου σεναρίου με βιώσιμο τρόπο, ώστε να είναι επωφελές για όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, σημείωσε ότι «η εταιρεία IGI Poseidon S.A. είναι προσηλωμένη στην υλοποίηση έργων βάσει των αναγκών της αγοράς, προωθώντας την ανάπτυξη μια πλήρως ολοκληρωμένης και διασυνδεδεμένης εσωτερικής αγοράς στην Ευρώπη. Όπως καταδεικνύεται από τις μελέτες, ο αγωγός EastMed προωθεί τους στόχους της ΕΕ και αποτελεί, αναμφισβήτητα, μια αποδεδειγμένα βιώσιμη επιλογή που έχει τη δυνατότητα μεγιστοποίησης της συμβολής των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής ενεργειακής ασφάλειας, λειτουργώντας συμπληρωματικά με άλλες περιφερειακές πρωτοβουλίες εξαγωγικού χαρακτήρα. Ο EastMed, όπως και ο ΠΟΣΕΙΔΩΝ και ο IGB είναι αγωγοί που πρόκειται να αλλάξουν τα δεδομένα στην Ευρώπη και στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».
Η συμβολή της ΔΕΠΑ στον αγωγό EastMed
Ο αγωγός EastMed περιλαμβάνεται στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τα Έργα Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest), βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013. Τη διετία 2011-2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (East Med), με αρχικό σχεδιασμό τη μεταφορά ισραηλινού και κυπριακού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης.
Η αφετηρία του θα είναι υποθαλάσσια από τα κοιτάσματα προς το Βασιλικό της Κύπρου, ενώ θα συνεχίζει την όδευσή του προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδος, προς την Ιταλία, μέσω του αγωγού IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ).
Με βάση τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί, έχει επιβεβαιωθεί ότι το έργο είναι απολύτως εφικτό τεχνικά, ενώ, παρόμοια έργα, είτε έχουν ήδη κατασκευαστεί (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία – Ιταλία).
Θανάσης Λυρτσογιάννης, newsit