Το αχνό Ολύμπιο χαμόγελο στο αγαλματίδιο του Βούδα φανερώνει το «πάντρεμα» της ελληνιστικής εποχής με την ασιατικό πολιτισμό, τραβώντας το βλέμμα όσων το αντικρίζουν. Αυτό είναι το θέμα της εκδήλωσης «Η Ελληνο-Βουδιστική Τέχνη της Γανδάρας. Η Διάδοση και η Επιρροή του Ελληνικού Πολιτισμού στους Λαούς και τις Τέχνες της Ασίας». Βασική ομιλήτρια είναι...
... η Ποτίτσα Γρηγοράκου, Δρ. Πανεπιστημίου Παρισίων και Ερευνήτρια του Ελληνιστικού Πολιτισμού της Ανατολής, η οποία αποδεικνύει μέσω της τέχνης Γανδάρα την έντονη επιρροή που άσκησε ο ελληνικός πολιτισμός.
Ο Βούδας απεικονίζεται με Απολλώνια χαρακτηριστικά, αχνό Ολύμπιο χαμόγελο και ελληνικό χιτώνα με ανάλαφρες πτυχές. Την ίδια όμως στιγμή, φέρει και όλα τα χαρακτηριστικά που απαιτεί το βουδιστικό ιερατείο, όπως οι μακρείς λοβοί των αυτιών, ο κότσος καθώς και τα μισόκλειστα μάτια του διαλογισμού. Ωστόσο, η ελληνική τέχνη φαίνεται ότι ενέπνευσε ιδιαίτερα τους γλύπτες όταν φιλοτεχνούσαν τους ακόλουθους του Βούδα, οι οποίοι παρουσιάζονται συχνά με τα χαρακτηριστικά πρόσωπα του Ηρακλή, του Αλεξάνδρου, του Διονύσου. Μεγάλη εντύπωση προξενεί η θεά Αθηνά, που κυριαρχεί σε ολόσωμη παράσταση.
Γλυπτά ενδεικτικά της τέχνης Γανδάρα φιλοξενούνται στα Μουσεία αρκετών πόλεων του Πακιστάν, όπως η Πεσάβαρ και η Λαχόρη, ενώ παρόμοια έργα τέχνης από το Αφγανιστάν εκτίθενται στο Παρίσι. Ανάλογη επιρροή είχε και η αρχιτεκτονική στα βουδιστικά μοναστήρια της περιοχής.
ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ